23 april 2022 
8 min. leestijd

Destructieve relaties: Wat is een destructieve relatie en hoe ga je hiermee om?

Destructieve relaties: Wat is een destructieve relatie en hoe ga je hiermee om?

Destructieve relaties komen in verschillende lagen van de bevolking voor. Vaker dan we denken.

Het beeld dat destructieve relaties altijd gewelddadig zijn klopt niet. Tenminste, niet altijd.

Deze relaties komen in meerdere vormen voor.

Het slachtoffer van een destructieve relatie ben jijzelf.

Je hebt het gevoel op je tenen te lopen. Het vreet letterlijk en figuurlijk aan je.

Ook is het onbegrijpelijk hoe jij je partner op dit punt beland zijn. Het begin van de relatie

Wat is een destructieve relatie?

Er zijn meerdere manieren om dit uit te leggen.

Destructieve relaties zien er altijd anders uit en zijn nooit hetzelfde.

Waar deze relaties zich wel in kenmerken, is deze zeer ongezond en zelfs schadelijk kan zijn.

De typische pieken en dalen kennen hele diep dieptepunten en soms ook hoge pieken.

Vormen van misbruik, fysiek en mentaal geweld zijn binnen deze relaties niet vreemd. Ook discussies kunnen uitlopen op heftige confrontaties.

Hoe herken je een destructieve relatie en wat zijn destructieve relatie kenmerken?

In dit blogbericht zoomen we hier uitgebreid op in.

Wat is een destructieve relatie?

Het begin van een destructieve relatie kun je in sommige opzichten vergelijken met die van een narcist.

Onder andere het begin is voor deze relatie kenmerkend.

Er lijkt geen vuiltje aan de lucht. Niets wijst erop dat het de verkeerde kant op gaat. Geen rode vlaggen in zicht.

Nu kent iedere relatie pieken en dalen.

Zie het maar als de lijn van een grafiek. De ene keer is deze hoger dan de ander.

Op zich niets zorgelijks aan.

Bij destructieve relaties liggen de verhoudingen van deze dieptepunten anders.

Een destructieve relatie kun je omschrijven als een energievretende en ongezonde relatie.

Jij als partner bent het slachtoffer hiervan. Mochten er kinderen in het spel zijn, lijden ook zij hieronder.

Het kan zelfs jouw gezondheid sterk beïnvloeden.

Puur omdat het slopend is en er psychische spelletjes met je gespeeld worden.

Een relatie zoals deze kan zich in verschillende vormen voordoen.

Zoals we eerder in dit blogbericht al vertelde, hoeft dit niet altijd met geweld te maken te hebben.

Echter kan dit wel het geval zijn. Fysiek of mentaal geweld, heftige ruzies of extreem controlerend gedrag.

We kunnen dus stellen dat een destructieve relatie vraagt om afstand nemen en verbroken dien te worden.

Hoe vurig je ook hoopt dat het beter word en je partner veranderd.

Wat zijn destructieve relatie kenmerken?

Een aantal destructieve relatie kenmerken zijn tot nu toe al benoemd in het blogbericht.

Aan het begin hiervan hebben we deze kort voor je samengevat.

Vooral het begin van destructieve relaties zijn kenmerkend.

Het kan erg ingewikkeld zijn om een destructieve relatie te herkennen. Het roept veel twijfel en onzekerheid bij je op.

Omdat de verliefdheid de relatie overschaduwd en je anders naar de dingen laat kijken, kun je veel signalen missen.

Er zijn een aantal destructieve relatie kenmerken die je zou kunnen herkennen en die het nodige aangeven.

Een aantal van deze signalen staan hieronder voor je beschreven.

  • Behoefte aan controle

Nadat de relatie goed is begonnen, begint deze gelijkmatig te veranderen. Zo kan jouw partner meer behoefte krijgen aan controle. Controle op jou.


Dit kan zich gaan uiten door controlerend gedrag. Zo wil hij of zij jouw mobiel checken, meekijken op social media of weten met je een afspraak hebt.

  • Er is geen ruimte voor jou

Je partner pakt alle ruimte en aandacht van jou weg. Er blijft geen tot weinig ruimte over voor jou.

Jouw meningen en gevoelens doen er niet toe. Alleen die van je partner. Je partner wil overal over praten. Wil jij iets kwijt? Vergeet het maar.

  • Het vreet energie

Je bent bang voor escalaties en ruzies. Je partner is opvliegend en een discussie loopt al snel uit tot een heftig conflict.

Een conflict waar fysiek of mentaal geweld bij kan komen kijken.

Ook seksueel geweld komt voor. Logischerwijs ben je bang en doe je er alles aan om dit te voorkomen.

Dit vreet energie.

Je voelt je op het randje van een afgrond balanceren. Je doet er alles aan om je partner tevreden te houden. Zo doe je ook alles voor hem of haar.

  • Neerbuigend gedrag

Je partner doet vaak neerbuigend in jouw richting. Alles wat je doet of wat je draagt is niet goed. Het kan altijd beter.

Bovendien kan dit neerbuigende gedrag ook richting jouw omgeving zijn.

Vrienden of familie bijvoorbeeld. Het is maar beter dat je ze niet meer ziet en niet meer met ze omgaat.

Hierdoor word je afhankelijk van je partner en raak je geïsoleerd. Vertrekken word steeds lastiger.

  • Twee gezichten

Je merkt dat je partner twee gezichten heeft. Alleen als je jullie samen zijn gaat het masker af.

Hierbij zijn intimidatie, geweld, manipulatie en chantage niet vreemd. Zijn jullie samen uit of op bezoek? Dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Iedereen is dol op je partner. Duidelijk een ander gezicht dan thuis.

Waarom blijf je in een destructieve relatie?

De relatie verbreken en wegwezen. Misschien een advies dat je meerdere malen hebt gekregen. Op zich is dit niet gek.

Wanneer een relatie ongezond is, is het beter voor beide partijen om deze te verbreken. Zeker als jij hier zelf onder leid.

Vaak is dit voor je omgeving duidelijk te zien.

Toch is het verbreken van een destructieve relatie moeilijk dan gedacht word.


Wat je vaak ziet, is dat partners gewoon bij elkaar blijven. Hoe ongezond de situatie ook is. Dat je in de relatie blijft kan meerdere oorzaken hebben.

De eerste is omdat je hoopt op verandering. 

Je hoopt vurig dat je partner veranderd en ‘beter’ word. Je hoop word bevestigd op het moment dat je partner dit daadwerkelijk aan je beloofd.

De tweede is omdat je bang is. 

Je partner bedreigt of intimideert je met van alles. Je durf de stap niet te nemen om de relatie te verbreken.

De derde is omdat je afhankelijk bent van hem of haar.

Je bent geïsoleerd geraakt door het toedoen van je partner of je bent financieel afhankelijk geworden.

Wat duidelijk naar voren komt, is dat het erg moeilijk kan zijn om uit een destructieve relatie te stappen.

Wel willen we je op het hart drukken dat dit de beste optie is. Jijzelf word hier uiteindelijk zoveel beter van.

Wat kun je doen bij een destructieve relatie?

Vast blijven zitten in een ongezonde relatie is geen optie.

Niet voor jezelf en ook niet voor mogelijke betrokkenen. Bovendien kan jouw omgeving hier ook onder leiden. Ze maken zich zorgen om je.

Het beste en enige wat je kunt doen bij een destructieve relatie, is deze te beëindigen. 

Hoe spannend of hoe bang je ook bent. Je houdt van je partner en je wilt hem of haar niet verlaten.

Bovendien kan het je knap lastig gemaakt worden. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen.

Het is het beste om los te komen van je partner en voor jezelf te kiezen.

Kies voor jezelf en roep alle ellende een halt toe.

Hoe kun je herstellen van destructieve relaties?

Het beëindigen van een relatie vraagt om verwerking.

Er komt veel pijn en verdriet bij kijken. Zeker als de relatie meerder jaren heeft geduurd. Hier ben je niet zomaar overheen.

Dat is oké. Het hoort erbij.

De omstandigheden onder destructieve relaties zijn niet ideaal. In het blogbericht hebben we je verteld hoe deze eruit zou kunnen zien.

We kunnen stellen dat jij het slachtoffer bent.

Ook jouw zelfvertrouwen heeft de nodige schade. Je hebt de relatie durven beëindigen en er afstand van durven doen.

Dat is heel erg moedig en daar mag je trots op zijn.

Wat nu nog rest, dat is herstellen van de relatie. Herstellen van destructieve relaties kun je doen door de hieronder genoemde handvaten te gebruiken:

  • Blijf goed voor jezelf zorgen
    Een relatiebreuk vraagt veel aandacht. Die aandacht mag je geven aan jezelf. Door goed voor jezelf te blijven zorgen.

    Probeer goed te blijven eten, zoek afleiding en omring jezelf met lieve mensen. Ook fysieke beweging is helpend.

  • Verbreek het contact 
    Verbreek na de relatie ook ieder mogelijk contact. Zorg dat jouw ex-partner je niet kan bereiken. Alleen zo kom je los van hem of haar.
    Bescherm ook jezelf.
  • Laat je gevoelens er zijn
    Relatiebreuken gaan samen met veel gevoelens. Dit geld vooral voor een ongezonde en destructieve relatie.

    Laat je gevoelens er zijn. Krop ze niet op. Verlicht de zware last van je schouders.

  • Ga schrijven
    Schrijven geeft verlichting en nieuwe inzichten. Schrijf op wat je voelt en wat er gebeurt is.

    Mogelijk ontdek je bepaalde patronen of kun je bepaalde gebeurtenissen beter een plek geven.

  • Ga op zoek naar hulp
    Hulp hoeft niet altijd professioneel te zijn. Je kunt ook hulp vragen van je omgeving. Van een lieve vriendin, vriend of van één van je ouders.

    Daarbij is professionele hulp wel aan te raden.

  • Werk aan je weerbaarheid
    Je hebt een flinke dauw te verduren gehad. Dit doet iets met je. Met de manier hoe je over jezelf denkt en hoe je je voelt.

    Hier kun je mee aan de slag gaan. Door je weerbaarheid te verbeteren kun je een volgende keer voorkomen en alles beter relativeren.

    Volg bijvoorbeeld een cursus of een workshop over zelfliefde. Je gaat sterker in je schoenen staan.

Conclusie

Een destructieve relatie kent geen typische pieken en dalen.

De omstandigheden rondom deze relatie zijn ongezond en kunnen jou als slachtoffer veel schade toebrengen.

Je houdt van je partner en je wilt hem of haar niet verlaten. 
Daarbij kan jouw partner veel druk op je uitoefenen.

Dit kan in verschillende vormen gedaan worden.

Wat je vaak ziet, is dat er fysiek of mentaal geweld gebruikt word. Er worden psychologische spelletjes met je gespeeld.

Je raakt volledig afhankelijk van hem of haar. Weet dat je voor jezelf mag kiezen.

Een destructieve relatie dient beëindigd te worden. Jij verdient het om gelukkig te zijn.

Reactie plaatsen
breinfijn programma

Cursus Rust in Lichaam en Brein

  •  Weer genieten van het leven
  • Energieker voelen
  •  Rust in je lichaam en brein
  • Beter omgaan met stress en angst
  • Weer zelf de regie in handen
  • Lange termijn resultaat
  • Stap voor stap methode
  • Psychologe Rosalie van Gils helpt je hierbij