15 januari 2022 
7 min. leestijd

Meer zelfvertrouwen krijgen – Hoe pak je dat effectief aan?

Meer zelfvertrouwen krijgen – Hoe pak je dat effectief aan?

Wist je dat een groot deel van de mensen te kampen heeft met onzekerheid en met weinig zelfvertrouwen

Zelfs de mensen van wie je het totaal niet verwacht, heeft daar op den duur weleens last van. Hoe zelfverzekerd iemand ook lijkt, in de praktijk wil dat nog weleens tegenvallen. 

Is dat direct een ramp? Dat hoeft het niet te zijn. 

Onzekerheid kan zowel binnen als buiten een relatie ontstaan.

Nu zijn er genoeg tips en oefeningen waardoor je zelfvertrouwen vergroot kan worden. 

Hoewel dit een lang proces kan zijn wat niet altijd vanzelf gaat, kan het je op den duur hoe dan ook gaan lukken. 

Hoe krijg je nu meer zelfvertrouwen en hoe werkt dat met relaties? Dat bespreken we allemaal in dit blogbericht. 

Zo leer je hoe je meer zelfvertrouwen kunt krijgen in een relatie en hoe je jezelf staande houd wanneer je eventueel je relatie hebt beëindigd.

Lees die blogbericht tot het einde en je bent hier helemaal van op de hoogte. 

Meer zelfvertrouwen krijgen in een relatie 🤓

Heb je even geen zelfvertrouwen en merk je dat de onzekerheid de overhand aan het nemen is? 

In eerst instantie is dat niet iets om van te schrikken. 

Onzeker zijn is menselijk en het overkomt ons allemaal wel eens binnen een bepaalde periode van ons leven.

Nu wil dat niet zeggen dat het niet lastig is. Je onzeker voelen is geen prettig gevoel. Misschien vind je het lastig om nieuwe dingen te proberen of voel je je juist geremd in he dagelijks leven. 

Wanneer je onzeker bent in je relatie, hangt dat als een soort schaduw over je geluk heen. 

Waar je je in een relatie gelukkig en geliefd hoort te voelen, kan die onzekerheid voor het tegenovergestelde zorgen. 

Je voelt je niet goed en je kunt er moeilijk van genieten.

Die roze wolk waar iedereen over praat, die is op dit moment ver te zoeken. 

Nu is ook onzekerheid of twijfel niet geheel vreemd in een relatie, maar het is niet de bedoeling dat het de overhand gaat nemen. 

Je zou het liefste meer zelfvertrouwen krijgen in je relatie. 

Je gaat lekkerder in je vel zitten en het grote genieten zit er ineens wél bij. 

Wist je dat het mogelijk is om meer zelfvertrouwen te krijgen in een relatie? 

Het heeft wellicht wat tijd nodig, maar onmogelijk is het niet. Door middel van de onderstaande tips kun je je onzekerheid aanpakken en kun je je zelfvertrouwen effectief opbouwen. 👍🏽

Tip 1: Bespreek je onzekerheid met je geliefde

Je onzeker voelen kan een eenzaam gevoel geven. Zelfs wanneer je in een relatie zit of een groot sociaal leven hebt.

Om meer zelfvertrouwen te kunnen krijgen in een relatie, is het een goede stap om dit kenbaar te maken bij je geliefde. 

Door het te bespreken en het kenbaar te maken, is de kans groter dat jullie elkaar beter begrijpen en duidelijk word waar de onzekerheid nu vandaan komt.

Daarnaast kan je geliefde je helpen bij je onzekerheid en je ondersteunen in het hele proces. 

Het is tenslotte altijd beter om iets samen te doen. 

Tip 2: Creëer jouw eigen geluk

Wie zegt dat jouw geluk moet afhangen van je geliefde? 🧡

Natuurlijk zijn jullie gelukkig met elkaar en doen jullie het liefst alles samen, maar het is ook goed om jezelf gelukkig te maken. Uiteindelijk kan niemand anders dat voor jou doen. 

Dit kun je op verschillende manieren doen. 

Bijvoorbeeld door genoeg tijd te maken voor je vrienden, een doel stellen wat je graag zou willen behalen of door nieuwe dingen te proberen die altijd op jouw lijstje hebben gestaan. 

Tip 3: Zoek hulp voor je onzekerheid in de relatie

Al met al zijn er genoeg tips die kunnen helpen bij het vergroten van je zelfvertrouwen binnen een relatie. 

Met veel daarvan kun je zelf aan de slag gaan. 

Jij bent tenslotte zelf de sleutel tot succes als het om zelfvertrouwen gaat.

Toch zou het kunnen dat je een extra duwtje nodig hebt hierbij. 

Zo is het een goede stap om hulp te vragen

Behalve hulp van je omgeving, is er ook genoeg professionele hulp die voor jou klaarstaat. 

Bijvoorbeeld een zelfvertrouwen cursus die jou handvatten kan geven. 

Hoe meer zelfvertrouwen krijgen? 

Onzekerheid komt in allerlei vormen, maten en gradaties voor. 

Steeds meer mensen komen er voor uit dat ze over weinig zelfvertrouwen beschikken en hier graag iets aan zouden willen doen. 

Zo heb je hierboven al kunnen lezen hoe je meer zelfvertrouwen kan krijgen in je relatie. 

Behalve dat je je onzeker kunt voelen in je relatie, kan het natuurlijk ook zo zijn dat je je juist buiten de relatie onzeker voelt.

Bijvoorbeeld op het gebied van werk, studie of sociaal. 

Ook dit is niet iets geks, maar wel iets wat je zou willen aanpakken. 

Hoe meer zelfvertrouwen krijgen? Ook voor buiten de relatie zijn er een aantal effectieve tips die jou zouden kunnen helpen.

Spreek iedere dag je dankbaarheid uit

Bij onzekerheid en weinig zelfvertrouwen kunnen veel negatieve gevoelens naar boven komen. 

Bijvoorbeeld over je uiterlijk, je capaciteiten of over de gebeurtenissen van de dag.

Vrij snel heb je de neiging om het negatieve te laten overheersen.

Zonde, want de dag heeft ook vast iets positiefs gebracht. 

Misschien heb je een compliment gekregen van je collega, kreeg je een grappig appje van een goede vriend of heb je kunnen genieten van het warme zonnetje. 

Om wat meer zelfvertrouwen op te kunnen doen, is het goed om iedere dag je dankbaarheid uit te spreken. 🙏

Het leert je namelijk om naar de positieve punten te kijken, wat bijdraagt aan meer zelfvertrouwen krijgen.

Doelen stellen is goed, maar houd ze wel haalbaar

Je hebt al gauw de neiging om een doel te stellen wat te hoog gegrepen is of wat binnen zo’n korte periode gewoonweg niet haalbaar is. 

Het gevolg daarvan is dat je het gevoel krijgt dat je gefaald hebt en zo neemt de onzekerheid weer de overhand.

Om meer zelfvertrouwen te kunnen krijgen, is het goed om doelen te stellen die juist wél haalbaar zijn. Hoe klein deze doelen ook zijn. 

Begin juist laagdrempelig. Je zult zien hoeveel voldoening het geeft wanneer het je gelukt is.

Investeer tijd in sport en beweging

Wist je dat sport en beweging voor een groot deel kunnen bijdragen aan het creëren van meer zelfvertrouwen? Dat is zelfs door meerdere wetenschappers vastgesteld.

Door aan een vorm van sport of beweging te doen, zorg je ervoor dat onder andere het hormoon endorfine vrijkomt. 

Er is bijna geen enkel hormoon, middel of oefening wat zo effectief is tegen onzekerheid, spanning of stress.

Doordat dit hormoon vrij komt in de hersenen tijdens het bewegen, ga je je gelukkiger voelen en beter in je vel zitten. 

Dit is dus essentieel voor het krijgen van meer zelfvertrouwen.

Of je nu naar de sportschool gaat, dagelijks een wandeling gaat maken of de fiets pakt naar het werk. 

Zolang jij het maar leuk vindt om te doen. 

Bewegen is tenslotte bewegen. 😃

Zelfvertrouwen na een verbroken relatie 

Na het verbreken van je relatie kan er veel emotie bij je loskomen. Behalve dat je veel verdriet hebt, voelt het alsof je een stukje van jezelf bent kwijt geraakt. 

Dat zijn helemaal geen gekke gevoelens. 

Wanneer je een lange tijd met iemand samen bent geweest, heb je als het ware een identiteit ontwikkeld.

Nadat je relatie verbroken is, raak je dat stukje identiteit kwijt. 🥲

Behalve dat je emoties als verdriet en boosheid voelt, kan onzekerheid ook een grote rol spelen. 

Wellicht vraag je jezelf af of je wel de juiste keuze hebt gemaakt of dat het mislukken van de relatie aan jou heeft gelegen. 

Door wat meer zelfvertrouwen op te doen na een verbroken relatie, kun je het beter relativeren en kan het je helpen om de break-up een plekje te geven. 

Zelfvertrouwen opdoen na een verbroken relatie? 

Dit zou je kunnen doen!

  • Laat je emoties er zijn: De eerste periode zijn je emoties nog vers en zitten ze torenhoog. 

Laat ze lekker de vrije loop. Huil als je moet huilen. Lach als je moet lachen. En wees boos wanneer je je zo voelt. 

Door het tegenovergestelde te doen en je emoties te onderdrukken, blijf je met een zware last op je schouders lopen en kun je het onmogelijk een plekje geven.  

  • Vraag om hulp: Een relatie verwerken en je zelfvertrouwen laten groeien? Dat zijn processen die je niet alleen kunt. Vraag daarom hulp. 

Bijvoorbeeld aan je beste vrienden, familie of aan collega’s waar je het goed mee kunt vinden. Het geeft afleiding en een luisterend oor. 

  • Stel nieuwe doelen: Het stellen van doelen helpt ons om perspectief te creëren en om ons te kunnen focussen. 

En die focus, die kun je wel gebruiken wanneer je je relatie verbreekt. 

Doelen nastreven en behalen geeft veel voldoening en zelfvertrouwen. 😉

Wat heb je altijd al willen doen?

  • Geef jezelf niet de schuld: Niet alleen is onzekerheid een veelvoorkomend iets bij een verbroken relaties, ook schuldgevoelens kunnen de overhand nemen. 

Wellicht denk je dat het jouw schuld is, het allemaal aan jou ligt of dat je meer had kunnen doen om het te voorkomen. 

Geef jezelf niet de schuld van de verbroken relatie.

Conclusie 

Wanneer je onzeker bent, wil je niets liever dan meer zelfvertrouwen krijgen. Dat geld zowel binnen als buiten je relatie.

Hoewel het een lang proces kan zijn en het niet iets is wat je binnen een week geregeld hebt, heb je wel kunnen lezen dat het niet onmogelijk is. 

In dit blogbericht heb je een aantal tips en informatie gekregen die jou verder kan helpen. Ook een cursus zelfvertrouwen is een effectief middel wat je hierbij kan helpen. 

Succes op jou geluk!


Reactie plaatsen
breinfijn programma

Cursus Rust in Lichaam en Brein

  •  Weer genieten van het leven
  • Energieker voelen
  •  Rust in je lichaam en brein
  • Beter omgaan met stress en angst
  • Weer zelf de regie in handen
  • Lange termijn resultaat
  • Stap voor stap methode
  • Psychologe Rosalie van Gils helpt je hierbij