05 maart 2022 
8 min. leestijd

Negatieve spanning in relatie? Dit is hoe je ermee om kunt gaan!

Negatieve spanning in relatie? Dit is hoe je ermee om kunt gaan!

Het geld voor vrijwel iedere relatie dat deze zowel ups als downs bevat.

Het is niet alle dagen feest en niet iedere dag kun je als partners door dezelfde deur. In eerste instantie hoeft daar niets mis mee te zijn.

Je zou kunnen stellen dat de mindere periodes horen bij een relatie.

Zo is het zelfs zo dat het bijdraagt aan de relatie gezond te houden.

Een relatie zonder ruzies of irritaties, die bestaat eigenlijk niet. Verkropte frustraties en gevoelens kunnen op zo’n moment de vrije loop krijgen.


Dat lucht vaak op, waarna de draad van de relatie weer opgepakt kan worden.


Een frisse start met z’n tweeën op zoek naar geluk.

Toch kan negatieve spanning in relatie een grote impact hebben en ook daadwerkelijk aanhouden.

De deur hard achter je dicht gooien is in dit geval niet altijd effectief en het kan dan ook een grote invloed hebben op de relatie zelf.

Daarnaast kan negatieve spanning ook gevolgen hebben voor jezelf. Bijvoorbeeld door fysieke en mentale klachten.

Belangrijk is om te weten wat negatieve spanning in de relatie is en wat je zou kunnen doen om hier beter mee om te gaan.

Dit gaan we dan ook bespreken in dit artikel. Lees deze dus voor al tot het einde, zodat je antwoord krijgt op alle vragen die je op dit moment nog hebt.

Wat is negatieve spanning in relatie?

Wanneer we het over negatieve spanning in een relatie hebben is het voor vrijwel iedereen duidelijk waar het over gaat en wat het precies is.

Hoewel negatieve spanning een algemeen begrip is, ervaart iedereen dit op zijn of haar eigen. Ieder mens is anders en zo geld dat ook voor iedere relatie.

Het is daarom lastig om uit te leggen of om een feitelijke lijn in te trekken.

Spanning is namelijk een gevoel wat je kunt voelen in jezelf, maar ook rondom een bepaalde situatie. Een gevoel is voor iedereen anders en iedereen beschrijft dit ook anders.

Je kunt het ook vergelijken met een kortsluiting. Je merkt dat het niet meer botert tussen jou en je partner, waardoor om het minste of geringste ruzies, discussies of irritaties ontstaan.

De roze wolk is volledig opgelost en is ver te zoeken. Het lijkt of jullie in cirkeltjes om elkaar heen draaien en de afstand tussen jullie steeds groter aan het worden.

Behalve dat de spanning in de relatie op kan lopen, kan dat ook voor jou persoonlijk gelden.


Het ervaren van spanning kan veel lichamelijke en mentale klachten met zich meebrengen.


Hierbij kun je denken aan het verliezen van gewicht, concentratieproblemen, hoofdpijn, een verminderde eetlust en emotioneel worden.

Negatieve spanning in een relatie aanpakken doe je niet alleen voor de relatie of voor je partner, maar voornamelijk voor jezelf.

Negatieve spanning in relatie? Deze tips helpen je ermee om te gaan!

Nu je een duidelijker beeld hebt van negatieve spanning die in een relatie kan heersen, is de volgende stap om hier iets aan te gaan doen. Je hoeft de moed niet op te geven.

Het lijkt misschien complex en uitzichtloos, maar relatieproblemen kunnen aangepakt en opgelost worden. Zolang jij en je partner maar bereid zijn om dit aan te pakken en hier iets aan te gaan doen.

Daarom staan hieronder een aantal tips beschreven, waarvan deze mogelijk kunnen helpen om met negatieve spanning in de relatie om te gaan en een oplossing te vinden hiervoor.

Blijf voor een goede communicatie zorgen

Heb je meerdere artikelen gelezen over relaties in het algemeen of over relaties? Grote kans dat het je neus uit komt. Bij bijna ieder advies komt dat communiceren weer om de hoek kijken.

Dat is dan ook niet voor niks. Het wil niet zeggen dat door te blijven communiceren met elkaar problemen direct opgelost of voorkomen kunnen worden, maar het scheelt in ieder geval al de helft.

Zo is dat ook bij negatieve spanning in relatie. 

Door te zorgen voor een goede communicatie kunnen gedachtes en irritaties naar elkaar uitgesproken worden.

Door bij je partner aan te geven waar je mee zit en waar de negatieve spanning wat jou betreft vandaan komt, kunnen er oplossingen bedacht worden.


Daarnaast zorgt een goede communicatie er ook voor dat eventueel onbegrip opgelost kan worden.


Vraag hulp aan je omgeving

Blijven communiceren met je partner zorgt er niet alleen voor dat irritaties en gedachtes besproken kunnen worden, maar ook dat je je gevoelens kwijt kunt.

Zodoende is het ook belangrijk om te blijven communiceren met je omgeving en zo nodig hulp te vragen. Bijvoorbeeld aan één van je ouders, een goede vriend of een collega die dicht bij je staat.

Door hulp te vragen en aan je omgeving te vertellen hoe je je voelt, zul je merken dat er een last van je schouders afvalt en je wellicht ook tips kunt krijgen van je omgeving waar je iets aan hebt.

Neem voldoende tijd voor jezelf

Negatieve spanning vergt veel energie. Zowel fysiek als mentaal. Zoals je aan het begin van dit artikel hebt gelezen, kunnen hierdoor veel klachten loskomen. Zowel bij jezelf als bij je partner.

Het is dus geen verkeerd idee om voldoende tijd voor jezelf te nemen om tot jezelf te komen. In sommige gevallen leid dit tot inzichten en kom je er wellicht achter waarom je zoveel negatieve spanning ervaart.


stress coach

Plan momentjes samen in

Hoewel het belangrijk is om voldoende tijd voor jezelf te nemen, is het niet de bedoeling om jezelf helemaal af te sluiten voor je partner.

Dit kan er namelijk voor zorgen dat de spanningen toe nemen en jullie beiden meer klachten ervaren.


Daarom is het goed om ook in elkaar te investeren.


Maak dus ook voldoende tijd voor elkaar vrij en plan (zo mogelijk) veel momentjes samen in.

Ga bijvoorbeeld samen naar de bioscoop, maak een lange boswandeling of ga samen uit eten.

Deze momentjes samen zorgen er ook weer voor dat er gecommuniceerd word en het geeft de liefde de kans om weer op te bloeien.

Hoe herken je negatieve spanning in relatie?

Negatieve spanning uit zich op een bepaalde manier die voor vrijwel iedereen te herkennen is. Hoe herken je negatieve spanning in relatie? Dat kun je herkennen aan de volgende signalen:

  • Jullie maken geen tijd meer voor elkaar vrij. Liever niet zelfs.
  • Er zijn vaak irritaties en al vrij snel escaleren tot een fikse discussie of zelfs een ruzie.
  • Een eenzaam gevoel.
  • Je kunt zelf veel schuldgevoelens ervaren.
  • Je begrijpt de signalen die je partner afgeeft niet of je negeert ze.
  • Geen interesse in elkaars levens, hobby’s of ervaringen.
  • Later thuiskomen dan normaal.
  • Geen contact zoeken met elkaar.

Zoals al eerder aangegeven in dit artikel, is iedere relatie anders. Dat maakt dat ook de signalen er anders uit kunnen zien en dus niet hoeven aan te sluiten bij de signalen die hierboven beschreven staan.

Toch kun je er herkenning uit halen en weet je aan de hand hiervan dat er spanning in de relatie is. Met de tips die je aan het begin van dit artikel hebt kunnen lezen, kun je hier iets aan gaan doen.

Wat kunnen de oorzaken zijn van negatieve spanning in relatie?

Negatieve spanning in een relatie komt 9 van de 10 keer niet zomaar uit de lucht vallen. In de meeste gevallen lijkt dat wel het geval te zijn, voornamelijk omdat het er in de loop van de tijd gemeen insluipt.

Toch kunnen er een aantal oorzaken zijn waardoor jullie beiden negatieve spanning in de relatie ervaren op dit moment. Wat zijn die oorzaken en waar zou dat aan kunnen liggen?

Dat zou om het volgende kunnen gaan:

  • Je merkt dat je partner niet de juiste persoon voor je is
  • Jullie communiceren niet of nauwelijks, waardoor ruis op de lijn ontstaat
  • Jullie hebben allebei andere behoeftes, wensen of doelen
  • Er is weinig tijd voor elkaar
  • Je zit zelf niet lekker in je vel

Nu wil dit natuurlijk niet zeggen dat dit situaties zijn waardoor spanning ontstaat. Dit is voor iedereen anders. Zie het als een aantal voorbeelden waar je jezelf in kunt herkennen.

Conclusie – Negatieve spanning in relatie is niet altijd gemakkelijk

Negatieve spanning is een bepaald gevoel wat maar lastig te omschrijven is. Iedereen ervaart dit anders.

Hoewel de meeste relaties ups en downs hebben, kan dit ook uitdraaien op spanning. Iets waar jullie beiden last van kunnen hebben.

In het artikel zijn een aantal tips gegeven die kunnen bijdragen om de negatieve spanning in de relatie te verminderen en waardoor jullie beiden leren er beter mee om te gaan.

Nu wil het niet zeggen dat de tips 100% effectief zijn en zullen werken. Soms is er iets meer nodig om spanning te verminderen en weer samen door dezelfde deur te kunnen.

Mochten jullie beiden onder spanning staan of merken dat de relatie niet meer botert, dan is het goed om hulp in te schakelen van een professional.

Bijvoorbeeld van een coach of van een relatietherapeut. Hij of zij is hierin gespecialiseerd en kan jullie beide begeleiden in dit proces.


 stress coach

Reactie plaatsen
breinfijn programma

Cursus Rust in Lichaam en Brein

  •  Weer genieten van het leven
  • Energieker voelen
  •  Rust in je lichaam en brein
  • Beter omgaan met stress en angst
  • Weer zelf de regie in handen
  • Lange termijn resultaat
  • Stap voor stap methode
  • Psychologe Rosalie van Gils helpt je hierbij