16 juli 2022 
8 min. leestijd

Positief denken: Dit is de kracht van positief denken en zo kun jij dat leren!

Positief denken: Dit is de kracht van positief denken en zo kun jij dat leren!

We willen niets liever dan positief denken en op deze manier in het leven staan.

Voor de meesten van ons is dit meer dan mogelijk. Zeker als alles voor de wind gaat, zijn positieve gedachten er in overvloed.

Positief denken is echter niet voor iedereen weggelegd. 

Bijvoorbeeld omdat je niet goed in je vel zit of omdat externe factoren veel invloed hebben op jou.

Hoewel tegenslagen bij het leven horen en je hierbij stil mag staan, hoeft het jouw verdere leven niet compleet te beheersen.

Positieve gedachten kunnen maken dat jij grip terugkrijgt op je leven en je jezelf kunt herpakken. 

Makkelijker gezegd dan gedaan, want zie negatieve gedachten maar eens te vervangen. 

Denk jij er precies zo over? Dan moet je weten dat dit niet onmogelijk is. Ook jij kunt hier effectief en actief aan werken, om zo alles om te gooien en je lekkerder te gaan voelen.

Wil jij positief leren denken of simpelweg achterhalen wat de kracht is achter positief denken? Dan zit je bij dit artikel goed. Lees je mee?

Wat is de kracht achter positief denken?

Positief denken: voor veel mensen klinkt het als een veelgehoord cliché of zelfs zweverig. 

Misschien deel jij die mening ook wel en zie je niet in wat positief denken voor kracht kan hebben.

Laten we de kracht van positief denken vooral niet onderschatten of zomaar onder het tapijt schuiven. 

Deze manier van denken én leven zorgt er namelijk voor dat eventuele tegenslagen in het leven dragelijker en gerelativeerd kunnen worden. 

Wanneer jij je juist focust op negatieve invloeden of gebeurtenissen, dan is de kans aanwezig dat je hier volledig in blijft hangen en het jou gaat beheersen.

Wat het gevolg daarvan kan zijn? 

Je gaat slechter in je vel zitten en de zonnige kanten van het leven belanden in een donkere schaduw. 

Dit kan zelfs mentale en fysieke gevolgen hebben. 

Zo komen depressies en somberheid nog steeds vaak voor.

Positief denken betekent niet dat je je ogen moet sluiten voor tegenslagen of dat je hier niet mee bezig mag zijn. In tegendeel zelfs, deze horen nu eenmaal bij het leven en hebben in sommige gevallen de juiste aandacht nodig.

Wel kun je met een andere gedachtegang ervoor zorgen dat deze geen volledige grip op jou krijgen.

Wil jij leren positief denken? Wij hebben zowel tips als een mooie cursus voor jou beschikbaar. 

Ben je benieuwd hiernaar? 

Lees dan vooral verder om daar achter te komen!

Download gratis e-book: In 6 fases meer Grip op je Gedachten ➢➣

  

Wat doet positief denken met je?

We kunnen niet anders concluderen dan dat positief denken ook een positief effect op jou als mens heeft. Deze effecten zijn zowel lichamelijk als mentaal goed te merken. 

Laten we deze nader bekijken aan de hand van dit overzicht, dat we speciaal voor jou hebben samengesteld:

🟢 Je voelt je opgewekter en vrolijker

🟢 Je hebt zin om (nieuwe) dingen te ondernemen

🟢 Je kunt beter omgaan met tegenslagen; deze kun je vervolgens een plekje geven

🟢 Je bent weerbaarder voor lichamelijke ongemakken

🟢 Je staat iedere ochtend fris en energiek op

🟢 Het kan jouw slaap bevorderen

Bovenstaande punten zijn slechts een aantal voorbeelden van wat een positieve mindset met je kan doen.  Deze zijn de moeite wel waard, toch?

Hoe kan ik weer positief denken? Dit zijn 5 onze tips

Misschien ben je nog niet volledig overtuigd van de kracht van positief denken en in het leven staan. Zeker als je dit niet beheerst of hier nooit actief mee bezig bent geweest, kunnen wij dat best begrijpen.

Wist je dat positief denken te leren is? 

Je hoeft de handdoek nooit in de ring te gooien en negatieve gedachten te ‘accepteren’. Ook jij kunt dit leren. 

Om ons nader te verklaren, hebben wij hieronder wat tips voor jou samengesteld, die jou de handvatten kunnen geven die jij nodig hebt. 

Lees je verder?

Tip 1: Wat zou je graag willen?

Waarschijnlijk ben je het wel eens met onze stelling dat doelen niet alleen gesteld, maar ook behaald dienen te worden. Bovendien zorgt een doel ervoor dat je je gericht kunt focussen en ergens naartoe kunt werken. 

Dit zou jou gemotiveerder kunnen maken om aan de slag te gaan en dat is tenslotte wat je wil.

Stel daarom een doel rondom positief leren denken.

Wat zou jij graag willen en waarom wil jij hieraan werken de komende tijd?  

Zodra jij antwoord hebt gevonden op deze vragen, kun jij aan jouw persoonlijke reisproces gaan beginnen en de eerste stappen zetten.

Tip 2: Accepteer valkuilen en tegenslagen

Het vergt tijd, energie én geduld om positief te leren denken. Dit heb je niet binnen een enkele week of maand op de rit gezet en dat zul je moeten accepteren. 

Daarbij geldt dat er altijd momenten zullen zijn waarop je het moeilijk hebt of dat er geen schot in de zaak lijkt te zijn.

Frustratie ligt op de loer, maar laat deze geen grip op jou krijgen. 

Onder andere hierom stel je een doel voor jezelf. Houd je focus daarop en onthoud waar je het voor doet; positiever in het leven staan en werken aan jouw mentale/lichamelijke gezondheid.

Tip 3: Erken kleine veranderingen

Probeer je niet volledig te richten op grote en ingrijpende veranderingen, maar erken ook de kleine geluksmomentjes. 

Door hier steeds bewust van te zijn op een dag of in een week, zul je merken dat positief denken langzaamaan beter gaat. 

Heb je genoten van de zon vandaag of heb je zomaar een positieve gedachte over iets gehad?

Door deze kleine dingetjes vast te leggen in een notitieboekje of in je mobiele telefoon, kun je deze op ‘moeilijke’ momenten altijd even terughalen voor wat nieuwe energie.

Tip 4: Onderneem dingen die jou blij en gelukkig maken

Er zijn genoeg dingen in het leven die ‘moeten’. Ze zijn simpelweg niet te vermijden of ze horen bij onze plicht. 

Naast de activiteiten die verplicht zijn in ons leven, blijft er altijd ruimte over voor onszelf. Waarom zou je jezelf nog langer kwellen door dingen te doen die jij eigenlijk niet wil of leuk vindt? 

Deze stimuleren tenslotte geen positieve gedachtegang en halen jou naar beneden.

Je mág wat vaker voor jezelf kiezen en dat begint bij dingen ondernemen die jou gelukkig maken, hoe groot of hoe klein deze ook zijn. 

Lees dat ene boek eens, kijk die film die al maanden op jouw lijstje staat óf bel die ene vriendin om een leuke afspraak te maken.

Daarbij hoort ook ‘nee’ zeggen en voor jezelf opkomen.

Tip 5: Durf om hulp te vragen

Hoewel jij kunt leren positief te denken, hoeft dat niet te betekenen dat je dit proces alleen moet doorlopen. Vaak werkt het zeer helend om hulp te vragen aan iemand anders. 

Aan iemand die dicht bij jou staat óf aan een professional.

Samen kunnen jullie de uitdaging aangaan en proberen jou minder te laten focussen op negatieve invloeden. 

Mocht jij vinden dat het nodig is, ban deze dan uit je leven. Laat social media even voor wat het is of bezoek even geen plaatsen meer waar jij je niet prettig bij voelt. 

Bovendien kan het een last van je schouders halen door te praten over jouw gevoelens en gedachten. 

Delen kan ook wederzijds begrip én andere handvatten opbrengen.

Houd er rekening mee dat gegeven tips nooit garanties geven tot succes.

Iedereen is tenslotte anders. 

Bovendien heeft het tijd nodig om positief te leren denken. 

Geef dit altijd de tijd die het behoeft en zie de tips als voorbeelden en handvatten.

Positief denken kun je leren

Zie maar eens grip te krijgen op negatieve gedachten, en deze effectief te vervangen. Hoewel dit mogelijk is, moeten we dit niet onderschatten. 

Heb jij behoefte aan meer hulp of begrip? 

Met Grip op je Gedachten krijg jij de hulp aangeboden waar jij naar zoekt.

Jij leert in een begeleid proces hoe jij grip krijgt op negatieve gedachten, voordat deze grip op jou krijgen. 

Daarbij leer je anders in het leven te staan, rust in je hoofd te creëren en terug te genieten van alle dagelijkse bezigheden. 

Ben jij het zat om je zo te voelen en wil jij starten met een nieuwe manier van leven? 

Meld je aan voor Grip op je Gedachten en start vandaag nog met het zetten van de eerste stapjes.


stress coach


Conclusie – Leer positief denken!

“Denk positief”. Hoeveel mensen hebben dit de afgelopen tijd tegen jou gezegd?

Het is uiteindelijk makkelijker gezegd dan gedaan. Negatieve invloeden en gedachten kunnen meer grip op ons krijgen dan je denkt. 

Misschien worstel jij hier zelf ook mee. Negatieve gedachten kunnen maken dat je minder lekker in je vel gaat zitten en minder kunt genieten van de kleine dingen.

Door positief te denken, creëer je een andere manier van leven en ga jij daadwerkelijk anders in het leven staan. 

In dit artikel hebben wij jou duidelijk proberen te maken hoe je dit doet en wáárom dit van belang is. Aan de hand van onze 5 tips hebben wij jou wat handvatten proberen aan te reiken.

Wil jij daarentegen wat hulp bij jouw proces? 

Meld je vandaag nog aan voor Grip p je Gedachten en begin vandaag met jouw nieuwe leven!


Start vandaag met het programma: Grip op je Gedachten ➢➣


Reactie plaatsen
breinfijn programma

Cursus Rust in Lichaam en Brein

  •  Weer genieten van het leven
  • Energieker voelen
  •  Rust in je lichaam en brein
  • Beter omgaan met stress en angst
  • Weer zelf de regie in handen
  • Lange termijn resultaat
  • Stap voor stap methode
  • Psychologe Rosalie van Gils helpt je hierbij