12 maart 2022 
7 min. leestijd

Slecht slapen door stress in relatie – Dit is hoe het komt en wat je eraan kunt doen!

Slecht slapen door stress in relatie – Dit is hoe het komt en wat je eraan kunt doen!

Het is fijn om te merken dat je gelukkig bent in je huidige relatie. Je kunt goed met je partner overweg en er lijkt geen vuiltje aan de lucht te zijn.

Echter kan de bal ook een hele andere kant oprollen.

Hoewel discussies, frustraties en ruzies erbij horen, zeker wanneer het om een langdurige relatie gaat, kan het ook een hele andere kant op gaan.

Namelijk wanneer de relatie stress en slapeloosheid veroorzaakt. Door aanhoudende stress kan een slechte nachtrust en slapeloosheid namelijk het gevolg zijn. Iets wat je toch vaak terug ziet komen.


Wanneer je stress ervaart binnen een relatie en je hier slecht van gaat slapen, ben je als het ware in een cirkel terecht gekomen.


Een cirkel waar je onbewust in bent gestapt. Door de aanhoudende stress ga je nóg slechter slapen en blijft de stress maar aanhouden en zich opstapelen.

Niet zomaar een cirkel, maar een zeer vermoeiend proces waar jijzelf en waar ook je partner aan onderdoor kan gaan.


Wanneer je stress ervaart in een relatie is het belangrijk om te beginnen bij het begin. 

Door de oorzaak van de stress te achterhalen kun je hier iets aan doen, waarna de stress afzakt en waardoor ook je slapeloosheid aangepakt kan worden.

Wil jij meer weten over slecht slapen door stress in relatie en zoek je naar antwoorden? Die ga ik je in dit blogbericht geven. Lees vooral even verder.

Slecht slapen door stress in relatie – Dit kan de oorzaak zijn

Het geld voor vrijwel iedere relatie dat het niet altijd op rolletjes loopt. Het is zelfs zo dat door af en toe een discussie te voeren of door frustraties uit te spreken, deze gezond blijft.


Het houd de boel lekker fris en bied als het ware een nieuwe start.


Maar wat als deze vlieger niet opgaat?

Zeker als hier stress bij komt kijken word de situatie lastiger en lastiger. Voornamelijk wanneer deze stress slapeloosheid veroorzaakt binnen de relatie.


Slecht slapen door stress in relatie, wat is de oorzaak daarvan?


Wanneer je stress ervaart in een relatie en hier slecht door gaat slapen, kom je als het ware in een cirkel terecht. Een cirkel waar je onbewust in komt en waar je vaak ook lastig uit stapt.

Door de stress ga je slecht slapen en door de slapeloosheid word je stress alleen maar aangewakkerd.

Het is dus belangrijk om te achterhalen waar deze stress vandaan komt en waar je dan ’s nachts van wakker ligt.

Zo kunnen er meerdere oorzaken zijn voor stress in een relatie en deze zijn zeer uiteenlopend. Hieronder vind je een aantal voorbeelden waar je je wellicht in zou kunnen herkennen:

  • Er is weinig tot geen communicatie tussen jullie beiden. Hierdoor kan veel onbegrip ontstaan.
  • Eén van jullie beiden ervaart spanning of stress op het werk.
  • Eén van jullie beiden ervaart spanning of stress binnen de familiesfeer.
  • Er wordt niet genoeg tijd samen ingepland.
  • Je bent je suf aan het piekeren over de relatie zelf of over je partner.

Slaap je slecht door stress in relatie? Deze tips kunnen daarbij helpen

Stress in de relatie hoeft niet per definitie binnen de relatie zelf te liggen. Er zijn namelijk ook veel externe factoren die een grote rol kunnen spelen.

Bijvoorbeeld op het werk of binnen jouw eigen (schoon)familie.

Het is dus onterecht om de schuld altijd bij jezelf of bij je partner te leggen. 

Door de oorzaak te achterhalen kan er iets gedaan worden aan de stress en uiteindelijk ook aan de slapeloosheid.


Hoewel stress van buitenaf kan komen, kan het de relatie zelf wel beïnvloeden, waardoor jullie als partners verder van elkaar af komen te staan.


Behalve dat het goed is om de oorzaak van de stress te achterhalen, is het ook goed om hier iets aan te doen.

Daarom dat ik je een aantal tips wil geven die kunnen bijdragen aan het slechte slapen en de heftige stress.

Zoek passende hulp

Langdurige stress kan veel gevolgen met zich meebrengen. Gevolgen die invloed hebben op je mentale gesteldheid, je lichamelijke gezondheid en op je omgeving.

Waaronder dus je partner en de relatie.

Wanneer je langdurige stress ervaart en hier veel slechte nachten aan overhoud, is het altijd verstandig om hier passende hulp voor te zoeken.

Bijvoorbeeld bij een huisarts, psycholoog of een coach. Hij of zij kan je veel handvaten en nieuwe inzichten geven. Hierdoor kun je langdurige stress effectief aanpakken en verminderen.

Praat over je gedachtes met je partner

Behalve dat veel stressfactoren van buitenaf kunnen komen, zijn er ook veel factoren die zich binnen de relatie afspelen. 

Bijvoorbeeld omdat jullie als partners niet goed met elkaar communiceren of omdat je twijfelt aan je partner. Dit kan voor stress en slapeloze nachten zorgen.

Een oplossing die zou kunnen werken is om je gedachtes te delen met je partner. Vertel waar je over piekert of waar je mee zit.

Alleen zo weet je partner hoe je je voelt en bied het jullie beiden de mogelijkheid om hier iets aan te doen. Bovendien kan het ook een grote last van je schouders halen.

Doe even een stapje terug

Wanneer je stress ervaart, lijkt het alsof het water je aan de lippen staat. Je hoofd zit vol en je emoties vliegen letterlijk alle kanten op. Het is niet alleen frustrerend voor jezelf, maar ook voor je partner.

De ene ruzie lijkt de andere op te volgen. Erg gezellig is het niet thuis op deze manier.

In deze situatie kan het goed zijn om even tot jezelf te komen en een stapje terug te doen. Probeer dingen te ondernemen die jij leuk vindt en waar je door ontspant.

Dit zorgt ervoor dat je stresslevel kan afzakken en je inzicht krijgt in de gehele situatie.

Blijven ruziën met je partner helpt tenslotte niks.

Aan welke symptomen kun je stress in een relatie herkennen?

Langdurige stress kan dus veel gevolgen hebben. Voor jezelf en voor de relatie waar je in zit.

Zo zijn er een aantal duidelijke symptomen waar je stress aan kunt herkennen, afgezien van het slechte slapen.

Bij het ervaren van onder de volgende symptomen is het goed om actie te ondernemen en weet je dus dat je stress hebt:

  • Vermindering van eetlust
  • Het verliezen van gewicht
  • Een groot deel van de dag ben je emotioneel
  • Veel concentratieproblemen
  • Hoofdpijn
  • Maag- en darmklachten
  • Duizelig

Wanneer is stress ongezond?

Dat stress alleen maar slecht of ongezond is, dat is een fabeltje. Deze stress hebben wij mensen namelijk ook nodig in ons dagelijkse leven.


Dit zorgt er namelijk voor dat we onze focus niet verliezen, oplettend zijn en gestelde doelen kunnen behalen.


Een beetje stress, dat mag best op zijn tijd. Hier hoef je dus niet direct van in paniek te raken.

Daarentegen is er ook stress die slecht is voor de gezondheid en is dat dus de andere kant van de mediale.

De fysieke en de mentale gezondheid bijvoorbeeld kunnen hier veel hinder van ondervinden.

Wanneer je slecht gaat slapen, je dagelijks leven of je relatie eronder gaan leiden, kun je spreken van ongezonde stress.

Naast dat je de symptomen van het overzicht hierboven kunt ervaren, kunnen de gevolgen nóg groter zijn. Waaronder dus het ervaren van een burn-out.

Zolang je stress behapbaar is en je hier geen hinder van ondervind, hoeft er dus niet veel aan de hand te zijn. 

Conclusie – Slecht slapen door stress hoeft niet aan de relatie te liggen

Stress kan een hoop narigheid met zich meebrengen. Waaronder dus slecht slapen.

Deze stress hoeft niet per definitie aan de relatie of aan je partner te liggen. Er zijn namelijk ook veel externe factoren die een grote rol kunnen spelen.


Bijvoorbeeld problemen op het werk. Wanneer je stress ervaart in de relatie is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen.

Alleen zo kun je het bij de kern gaan aanpakken. Is het de situatie op werk of twijfel je aan je partner?

Om de cirkel te kunnen doorbreken en je slechte nachten aan te pakken zijn er een aantal tips die je kunt gebruiken. De belangrijkste is om passende hulp te zoeken.


Langdurige stress kan gevolgen hebben voor jezelf, maar ook voor je partner en de relatie zelf.



Ontdek hoe je beter kunt in- of door slapen met de perfecte slaap coach



Reactie plaatsen
breinfijn programma

Cursus Rust in Lichaam en Brein

  •  Weer genieten van het leven
  • Energieker voelen
  •  Rust in je lichaam en brein
  • Beter omgaan met stress en angst
  • Weer zelf de regie in handen
  • Lange termijn resultaat
  • Stap voor stap methode
  • Psychologe Rosalie van Gils helpt je hierbij