06 augustus 2022 
9 min. leestijd

Zelfbeeld verbeteren: Met deze 5 tips kun jij jouw negatieve zelfbeeld een boost geven!

Zelfbeeld verbeteren: Met deze 5 tips kun jij jouw negatieve  zelfbeeld een boost geven!

Onzekerheid: er is niets menselijker en normaler dan dat. Ieder mens ervaart in zijn of haar leven onzekerheid. 

Over jezelf als persoon, over bepaalde prestaties of over een maatschappelijke positie. 

Moet je direct in paniek raken als je je ergens onzeker over voelt? Dat is helemaal nergens voor nodig. Iedereen ervaart het tenslotte wel eens.

Mocht deze onzekerheid extreme vormen aannemen en jou belemmeren in het dagelijks leven of functioneren, dan kunnen we spreken van een negatief zelfbeeld. 

Als jij worstelt met een slecht zelfbeeld, dat kan dat heel erg lastig zijn en hier kunnen onder ander mentale gevolgen uit voort komen. 

Moet je de moed direct opgeven en accepteren dat jij een negatief zelfbeeld hebt? Wat ons betreft niet.


Je kunt jouw zelfbeeld verbeteren, en dat helemaal zelf. 


In dit artikel kun je lezen wat een negatief zelfbeeld is, hoe het ontstaat en hoe je het onder aan de streep kunt verbeteren

Als jij jezelf mocht herkennen in dit verhaal, dan zou ik zeggen: deze tekst is geheel voor jou!


Download gratis e-book: In 6 fases meer Grip op je Gedachten ➢➣


Een negatief zelfbeeld: wat houdt het in en wat betekent het voor jou?

Ieder mens beschikt over een zelfbeeld. Niemand is daarop uitgezonderd en je kunt je zelfbeeld eigenlijk vergelijken met in de spiegel kijken. 

Het is namelijk de manier waarop jezelf ziet en hoe je over jezelf denkt.

Dit omvat jouw prestaties, karakter, kwaliteiten en uiterlijke kenmerken. 

Is je zelfbeeld goed? 

Dan ben je tevreden én kun je tekortkomingen volledig accepteren.Je bent tenslotte wie je bent.

Een slecht zelfbeeld wordt ook wel een laag zelfbeeld genoemd, en is daarentegen precies het tegenovergestelde van de uitleg die wij jou hierboven hebben gegeven. 

Hierbij stel je anderen juist boven jezelf, puur omdat jij vindt dat zij het altijd beter doen dan jij. 

Verder kan een slecht zelfbeeld de volgende herkenningspunten hebben:

  • Je vindt het lastig om jouw eigen kwaliteiten te benoemen en deze ook daadwerkelijk te zien
  • Maatschappelijk gezien kun je tegen andere mensen opkijken
  • Sociale gelegenheden vermijd je het liefst zoveel mogelijk
  • Kritiek betrek je altijd op jezelf
  • Je denkt dat je dingen niet tot een goed of succesvol einde kunt brengen; je denkt dat je het nooit goed doet of gaat doen
  • Je doet altijd veel voor anderen, in plaats van dat je aan jezelf denkt
  • Voor een groep mensen spreken vind je lastig of doe je zelfs liever helemaal niet

De punten die je hierboven hebt kunnen lezen, zijn een aantal herkenbare symptomen van een laag zelfbeeld. 

Misschien herken jij jezelf in een of meerderepunten. Jouw zelfbeeld verbeteren, kan dus helpen!

Houd er wel rekening mee dat dit slechts een aantal voorbeelden zijn en dat een laag zelfbeeld bij ieder mens er anders uit kan zien.

Wat kunnen de oorzaken van een laag zelfbeeld zijn?

Een laag zelfbeeld is niet in een enkele dag of week ontstaan. 

Over het algemeen gaan hier bepaalde dingen aan vooraf en deze krijgen vervolgens flink de tijd om erin te sluipen.

Omdat ieder mens anders is en andere gebeurtenissen meemaakt in zijn of haar leven, kan dat lage zelfbeeld op verschillende manieren ontstaan. 

Dat is eigenlijk bij niemand exact hetzelfde. 

Er zijn een aantal voorbeelden waardoor een laagzelfbeeld kan ontstaan:

  •  Pestverleden
  • Traumatische gebeurtenis
  • Opgroeien in een onveilige omgeving
  • Fysieke of mentale mishandeling
  • Kritische ouders of opvoeders

Inmiddels is gebleken dat de wortelen van een laag zelfbeeld liggen in de jeugd.

Door ingrijpende gebeurtenissen die plaatsvinden op een jonge leeftijd, krijgt het zelfbeeld nauwelijks de kans om op een gezonde manier te ontwikkelen. 

Dit kun je als volwassenen altijd met je mee blijven dragen, waardoor dit dagelijks terug kan komen.


Professionele hulpverleners kunnen deze gebeurtenissen blootleggen en vervolgens koppelen aan jouw lage zelfbeeld. 


Wellicht creëert dit duidelijkheid voor jou.

Waarom moet ik mijn zelfbeeld verbeteren?

Niemand draagt jou op om jouw zelfbeeld te verbeteren. Echter, door hier juist wél actief aan te gaan werken, kan het jouw algehele manier van leven en in het leven staan drastisch veranderen.

Een negatief zelfbeeld houdt jou op meerdere vlakken tegen in het (dagelijks) leven. 

Het kan je zelfs somber of eenzaam laten voelen, waar op den duur een depressie uit kan ontstaan. 

Je worstelt enorm met de dagelijkse gang van zaken.

Het kan al een hele opgave zijn om iedere dag op je werk te verschijnen of een positief begin van de dag te ervaren.


Door jouw zelfbeeld te verbeteren, ga je op een andere manier in het leven staan. 


Je durft dingen te ondernemen, je voelt je goed en je maakt ruimte voor positieve ontwikkelingen. 

Bijvoorbeeld op professioneel, sociaal of romantisch gebied. Investeren in een verbeterd zelfbeeld kan op zowel lange als korte termijn veel voor jou betekenen. 

Dat is een prachtig vooruitzicht, toch?

Mijn zelfbeeld verbeteren: hoe doe ik dat?

Jij verdient het om lekker in je vel te zitten en ook jij hebt recht op geluk.  Jouw negatieve zelfbeeld hoef jij niet te accepteren, want hier kun je iets aan doen.

Wil jij een laag zelfbeeld oplossen óf hiermee leren omgaan? 

Omdat voor elkaar te kunnen boksen, hebben wij wat tips voor jou op een rijtje gezet die daar (wellicht) bij kunnen helpen. 

Lees ze vooral door en ontdek wat het voor jou kan betekenen:

Tip 1: Kies voor jezelf

Anderen boven jezelf stellen maakt dat jij jezelf bewust gaat vergeten. Je doet liever iets voor een ander dan dat je lief bent voor jezelf. 

Misschien omdat je denkt dat je het niet verdiend. Het lage zelfbeeld blijft hierdoor actief in stand.

Tijd om dit eens om te gaan draaien. Probeer bewust voor jezelf te kiezen en leer jezelf te waarderen. 

Om dit proces succesvol te doorlopen, is dit een mooie stap om mee te beginnen.

Tip 2: Probeer de oorzaak te achterhalen

De oorzaak achter jouw negatieve zelfbeeld achterhalen maakt dat je vanuit dat standpunt verder kunt werken. 

Wellicht heb je zelf een idee welke gebeurtenis of gebeurtenissen indruk hebben gemaakt in jouw jeugd.

Als dit zelf niet lukt of je vindt het lastig, dan kun je altijd een hulpverlener inschakelen – de praktijkondersteuner van de huisarts of een psycholoog bijvoorbeeld. 

Hij of zij kan jou daarbij helpen. Ook dit kan bijdragen aan het verwerkingsproces, wat op den duur voor verlichting kan zorgen.

Tip 3: Plak een pleister over vervelende gedachten

Niets is moeilijker dan vervelende gedachten omdraaien naar iets positiefs. 

Zeker omdat je niets anders gewend bent dan dat te denken. Van de een op de andere dag vervelende gedachten veranderen, dat is te veel van het goede. 


Wist je dat je ook klein kunt beginnen?


Plak eens een pleister over één vervelende gedachte. Met ander woorden: maak er iets positiefs van. 

Vervang bijvoorbeeld ;

Ik ben niet goed in sporten voor iets wat je wél goed kan. 

Schrijf het zo nodig op in een apart notitieboekje. Houd het simpel en probeer dit uit te bouwen. 

Wat kan helpen, is om dit dagelijks te herhalen.

Tip 4: Maak gebruik van een cursus

Wist je dat er genoeg cursussen zijn die jouw zelfbeeld verbeteren? 


Deze cursussen geven jou zowel inzicht in de oorzaak als oplossingen voor de gevolgen. 


Deze cursussen variëren van onlineomgevingen tot fysiek in groepsverband.

Klinkt dat als iets wat misschien nog wel eens iets voor jou zou kunnen zijn?

Lees het artikel dan zeker verder, want hier gaan wij jou meer over vertellen.

Tip 5: Vermijd triggers voor nu

Heb jij last van triggers voor omtrent jouw lage zelfbeeld? 

Een goed voorbeeld van een veroorzaker of versterkende factor hiervoor is social media. 

De vele platformen kunnen een vertekend beeld geven en maken dat jij jezelf nóg maar gaat vergelijken met andere mensen – op basis van uiterlijk of maatschappelijke positie.

Waarom zou je jezelf hier langer mee kwellen? 


Probeer sociale media voor nu te omzeilen en je te richten op jouw eigen proces. Door mogelijke triggers te omzeilen, creëer je meer rust voor jezelf en kun je de focus op jezelf leggen, in plaats van op jouw omgeving.


Cursus zelfbeeld verbeteren

Negatieve gedachten kunnen meer teweegbrengen dan wij denken. 

Deze onderhouden onder andere jouw negatieve zelfbeeld en kunnen dit zelfs bevestigen.

Ben jij het beu om dagelijkse hinder te ondervinden van jouw gedachten en wil jij anders in het leven leren staan? 

Niets is onmogelijk. 

Met de cursus Grip op je Gedachten kun jij hier actief mee aan de slag gaan. 

Je leert negatieve gedachten niet alleen te herkennen, maar ook hoe je deze effectief kunt vervangen. 

En dat allemaal zónder een lang therapieproces.


Download gratis e-book: In 6 fases meer Grip op je Gedachten ➢➣


Herken jij jezelf in de symptomen van een laag zelfbeeld en ben jij inmiddels teneinde raad? 

Meld je dan vooral aan voor Grip op je Gedachten en zet vandaag nog de eerste stappen in jouw nieuwe leven.

Conclusie – Jouw zelfbeeld verbeteren doe je zo!

Ieder mens heeft wel eens last van onzekerheid en daar is niets geks aan. Zolang het dagelijks functioneren hier niet onder lijdt, hoeft er in principe niets aan de hand te zijn.

Merk jij dat functioneren lastiger is en dat negatieve gedachten over jezelf de overhand nemen? Dan kun jij last hebben van een slecht zelfbeeld. 

Gelukkig zijn hier een aantal dingen aan te doen. Aan de hand van onze 5 tips heb jij hier een aantal handvatten voor gekregen. 

Daarbij is er ook professionele hulp die jij kunt inschakelen.

Over professionele hulp gesproken, heb je wel eens gehoord van de cursus Grip op je Gedachten? 

Dit is dé cursus die toegepast kan worden bij een laag zelfbeeld. Je leert letterlijk grip te krijgen op jouw gedachten en deze om te draaien naar iets positiefs. Meld je vandaag nog aan!


stress coach


Gegarandeerd binnen enkele weken rust in je hoofd 5400+ deelnemers gingen je voor

Reactie plaatsen
breinfijn programma

Cursus Rust in Lichaam en Brein

  •  Weer genieten van het leven
  • Energieker voelen
  •  Rust in je lichaam en brein
  • Beter omgaan met stress en angst
  • Weer zelf de regie in handen
  • Lange termijn resultaat
  • Stap voor stap methode
  • Psychologe Rosalie van Gils helpt je hierbij