18 juni 2022 
8 min. leestijd

Angst overwinnen zonder medicatie – Zo kun jij dat het beste gaan aanpakken!

Angst overwinnen zonder medicatie – Zo kun jij dat het beste gaan aanpakken!

Het wordt steeds duidelijker dat een overgroot deel van de bevolking kampt met angsten. 

Alleen al binnen Nederland hebben meer dan 1 miljoen mensen last van een angststoornis. 

De klachten kunnen zelfs zo hoog oplopen, dat je hier dagelijks hinder van kunt ondervinden.

Naarmate de klachten toenemen en steeds meer ruimte in beslag nemen, kun je hier moeilijker door functioneren. 

Een doodnormale werkdag of deelnemen aan een sociale activiteit is plotseling niet meer zo vanzelfsprekend zoals dat vroeger was. 

Dit maakt dat je in een negatieve spiraal terecht kunt komen, waar bijvoorbeeld een depressie het gevolg van kan zijn. 

Steeds vaker schrijven huisartsen medicatie voor om de klachten zoveel mogelijk te onderdrukken en de cirkel te doorbreken. 

In het eerste opzicht lijkt dit een weloverwogen oplossing te zijn, maar in de praktijk is dit anders. 

Is medicatie wel de oplossing? 

En kan ik mijn angst overwinnen zónder medicatie te gebruiken? 

In dit artikel gaan we jou hier doorheen loodsen. 

Naast nuttige informatie, krijg je tips die het verschil zouden kunnen maken voor jou. 

Lees het artikel dus vooral tot het einde. 


Of maak direct kennis met de Breinfijn Methode   ➢➣


Waarom ervaren we angst? 

Heb jij op dit moment te maken met extreme angstklachten of met een angststoornis? 

Grote kans dat jij van mening bent dat angst ontzettend nutteloos en vermoeiend is. 

Waar is dit nu eenmaal goed voor? 

Natuurlijk begrijpen wij dat jij er zo over denkt – zeker als het jouw leven beheerst. 

Maar wist je dat het ervaren van angst helemaal niet zinloos of nutteloos is? 


Angst is namelijk een onderdeel van de overlevingsdrang van een mens. 


Deze gevoelens zorgen ervoor dat we naderend gevaar voelen aankomen en hierop kunnen anticiperen. 

Bovendien houdt het ons – net als stress – scherp en kunnen we hier vaak beter door functioneren. 

Wanneer een nadere dreiging ons bereikt en de alarmbellen gaan af in onze hersenen, dan worden wij in staat gesteld om een tegenreactie te geven en dus te overleven. 

We kunnen dus stellen dat angst essentieel is en dat we blij mogen zijn dat we deze gevoelens kunnen ervaren. 

Voor nu klinkt het vast ongeloofwaardig, maar sta er eens wat langer bij stil. 

Wellicht kom jij tot dezelfde conclusie. 

Waarom moet ik mijn angst overwinnen? 

Moet jij je angsten overwinnen? 

Je bent nooit tot iets verplicht. 

Maar je zult ongetwijfeld hebben gemerkt dat het jouw leven beheerst. 


In plaats van leven, ben jij aan het overleven. 


Je wil dat dit snel stopt. 

Je wil weer kunnen deelnemen aan de maatschappij en aan het sociale leven, zonder dat je daarin belemmerd wordt. 

Door je angsten te overwinnen en hiermee aan de slag te gaan, kun je je leven terug onder controle krijgen. 

Als je last hebt van een angststoornis, is de kans groot dat je dit altijd met je mee zult dragen. 

Echter, je kunt het wel op een zodanige manier inrichten dat het jou niet meer beïnvloedt en je leert om hiermee om te gaan. 

Wat zijn de symptomen van angst? 

De typische symptomen van angst zul je herkennen. 

Heb jij bijvoorbeeld een angst voor spinnen en zie je er eentje achter de bank vandaan kruipen? 

Dan zijn kippenvel en zweten normale verschijnselen.

Hebben we het echter over extreme angsten of angststoornissen? 

Dan kunnen deze symptomen andere vormen aan gaan nemen. De volgende symptomen zijn typisch bij het ervaren van angst:

  • Hoofdpijn
  • Zweten
  • Opgejaagd gevoel
  • Misselijkheid of duizeligheid
  • Hyperventileren
  • Druk op de borst
  • Heftig rillen
  • Depressies
  • Somberheid 
  • Verslaving 
  • Sociale evenementen vermijden

Deze symptomen kunnen in zo’n heftige mate voorkomen, dat het jouw dagelijks functioneren behoorlijk kan beïnvloeden. 

In zo’n geval kan medicatie voorgeschreven worden – puur om de mate van de symptomen onder controle te brengen. 

De eerste periode kun je hier profijt van hebben, maar levenslang gebruik is niet bevorderlijk. 

Gelukkig kun je angst- en paniekaanvallen overwinnen zónder medicatie.


  De Breinfijn Methode helpt je van je angst af ➢➣


Mag ik zomaar afbouwen met medicatie? 

Jij mag altijd zelf de keuze maken om te stoppen met medicatie. 

Wat we jou wel adviseren, is om dit in overleg te doen met jouw behandelende arts of huisarts. 

Na een lange periode van medicijngebruik, mag je hier niet zomaar mee stoppen. Dat zal ook ongetwijfeld in de bijsluiter staan. 

Jouw lichaam is namelijk zo gewend aan het middel, dat het flink kan protesteren als je hier plotseling mee gaat stoppen. 

Dit noemen we ontwenningsverschijnselen en hier kun je je behoorlijk ziek van gaan voelen. 

De angstklachten krijgen hierbij weer vrij spel. 

Het is daarom belangrijk om jouw lichaam hier de tijd voor te geven en geen grote klap uit te delen door van de een op de andere dag niks meer in te nemen. 

Door de tijd te nemen en rustig aan af te bouwen, heb je de meeste kans van slagen en kun je hiermee de ontwenningsverschijnselen zoveel mogelijk beperken. 

Angst overwinnen zonder medicatie? Zo kun je dat het beste doen

Heb jij de keuze gemaakt om jouw angst te overwinnen zonder medicatie? 


Allereerst heb jij een dappere keuze gemaakt voor jezelf. Uiteindelijk kies jij voor een langdurige oplossing, in plaats van voor een tijdelijke. 


Hoewel je veel te weten bent gekomen over angstklachten, wil dit niet direct zeggen dat het een makkelijke weg gaat worden. 

Angsten overwinnen kost zowel tijd als energie. 

Moet dit jou ervan weerhouden om de medicatie af te gaan bouwen? 

Absoluut niet. 

Hoe kan ik mijn angst overwinnen en kwaliteit van leven creëren? 

De volgende tips zouden jou daarbij kunnen helpen:

Tip 1: Creëer inzicht in jouw angsten

Er wordt wel eens gesuggereerd dat angsten jou kunnen besluipen als een dief in de nacht. 

Plotseling is het er gewoon, zonder zich aan te dienen. 

Hoe cliché het ook klinkt, er zit ongetwijfeld een kern van waarheid in. 

Het kan je plotseling aanvliegen zonder dat de aanleiding ervan duidelijk is. 

Blijkbaar is hier niet altijd een spannende of ingrijpende situatie voor nodig die het aanwakkert.

Om jouw angst te kunnen overwinnen zonder medicatie, is het belangrijk om inzicht en duidelijkheid te creëren in jouw angsten. 

Wat triggert jou op het moment dat het jou bevliegt? 

Misschien is het een bepaalde gedachte of heb je iets gezien op televisie. 

Houd het bij en schrijf het op in een persoonlijk dagboekje. Door dit te documenteren, kun je effectieve start maken voor jezelf.

Tip 2: Vervang angstgedachten door iets positiefs

“O nee, ik voel een paniekaanval opkomen.” Dit zou een typische angstgedachte kunnen zijn. 

Omdat de angst zo’n prominente plek heeft ingenomen binnen jouw hersenen, kun je hier bijna niet meer omheen. 

Het gevolg van angstgedachten kan zijn dat je hierin blijft hangen of dat je de angst zelf oproept op deze manier. 

Zoals eerder gezegd, ben je in een lastige cirkel terechtgekomen en zul je het kleine achterdeurtje moeten vinden om daaraan te kunnen ontsnappen.


De Breinfijn Methode van psychologe Rosalie van Gils kan jou daarbij helpen.


Probeer jouw angstgedachten daarom te vervangen door een andere, positieve gedachten. 

Hiermee zorg je ervoor dat de angst naar de achtergrond gedrongen wordt en niet de kans krijgt om jou te triggeren. 

De eerste keren zal het lastig zijn, maar geef niet op. Naarmate je het langer doet, zal het beter gaan. 

Tip 3: Zorg voor voldoende beweging

Wist je dat beweging veel invloed heeft? Zowel op onze lichamelijke als geestelijke gezondheid. 

Onze hersenen maken tijdens deze beweging endorfine vrij. 

Dit is een hormoon dat zorgt voor een gelukzalig gevoel en overmatige stressgevoelens bestrijdt. 


Er is bijna geen beter medicijn te vinden dan endorfine. En, je kunt het zelf aanmaken!


Bewegen kun je op heel veel verschillende manieren doen. 

Denk hierbij aan het doen van activiteiten als wandelen, fietsen, zwemmen, dansen of fitnessen in de sportschool. 

Mocht je het lastig vinden, begin dan laagdrempelig en bouw het steeds verder uit. 

Behalve dat het gezond is, leidt het je ook in positieve zin af. 

Tip 4: Ga op zoek naar de kern van het probleem

Zonder oorzaak is er geen gevolg. 

Zo kan het ook werken bij angsten. 

Er zijn veel angststoornissen waar een oorzaak achter schuilt. 


Vaak is dit een ingrijpende of traumatische gebeurtenis geweest, waardoor de angst is ontwikkeld en er langzaam ingeslopen is.


Het is niet makkelijk en je wil het liever vermijden, maar durf naar de kern te zoeken en te kijken. 

Alleen op deze manier kun je effectief aan de slag gaan en kun je op den duur proberen de medicatie links te laten liggen. 

Mocht je dit lastig vinden, schakel dan hulp in van een professional. 

Bijvoorbeeld van een psycholoog of een psychiater. Zij kunnen jou vervolgens verder helpen met de verwerking, wat erg prettig kan zijn. 

Je staat er nooit alleen voor! 

Conclusie – Overwin jouw angsten zonder medicijnen

Angst overwinnen gaat niet van een leien dakje. Bovendien kan het een tijdrovend proces zijn, wat veel energie kan kosten. 

Willen we hiermee zeggen dat het onmogelijk is en dat je levenslang vastzit aan medicatie? Zeker niet.

Het is namelijk mogelijk om jouw angsten te begrijpen, identificeren én te overwinnen. 

En weet je wat? Hier kun jij zelf mee aan de slag gaan. We hebben jou in dit artikel een aantal tips gegeven, die jou dat mogelijk kunnen maken. 

Onthoud dat jij niet de enige bent die kampt met angsten en dat je je hier allesbehalve voor hoeft te schamen. 

Jij bent nooit alleen en er is altijd passende hulp voor jou beschikbaar. 

Durf deze met beide handen aan te nemen en neem de stap om jouw angst in de ogen te kijken! 


  De Breinfijn Methode van psychologe Rosalie van Gils  ➢➣


Reactie plaatsen
breinfijn programma

Cursus Rust in Lichaam en Brein

  •  Weer genieten van het leven
  • Energieker voelen
  •  Rust in je lichaam en brein
  • Beter omgaan met stress en angst
  • Weer zelf de regie in handen
  • Lange termijn resultaat
  • Stap voor stap methode
  • Psychologe Rosalie van Gils helpt je hierbij