25 juni 2022 
7 min. leestijd

Wat je loslaat komt naar je toe – Hoe zit dat precies?

Wat je loslaat komt naar je toe – Hoe zit dat precies?

Controle. 

De meesten van ons doen er alles aan om de touwtjes in handen te houden.

Want pas als je controle hebt, kun je de ongrijpbare dingen naar je toetrekken.

Tenminste, dit is een overtuiging die veel mensen hebben.

Noem het zweverig of tovenarij, maar juist alles wat je loslaat, komt naar je toe.

Daarbij kun je loslaten ook op een andere manier zien.

Wanneer jij jezelf in staat stelt om een bepaald persoon los te laten, zul je merken hoeveel het je op den duur kan brengen.

Kun je je hier nog niets bij voorstellen of wil jij weten hoe dit precies zit?

In dit artikel gaan we hier uitgebreid naar kijken.


Breinfijn Methode helpt   ➢➣


Waarom juist loslaten en niet vasthouden?

Vind jij het lastig om de controle uit handen te geven of dat je niet weet wat je kunt verwachten?

Dan kun je concluderen dat je het moeilijk vindt om los te laten.

We willen jou direct op het hart drukken dat zolang jij niet wil loslaten, er ook niets naar je toe komt.

Aan de ene kant vind je dat je op dit moment niet mag klagen. Je hebt het niet slecht en daar zou jij tevreden mee moeten zijn.

Maar toch knaagt er iets aan je en ben je allesbehalve tevreden.

Hoe bevoorrecht jij ook bent, je zou graag meer willen. Sterker nog, je wil zo snel mogelijk stappen maken.
Gaat het niet linksom, dan maar rechtsom!

Zo kun jij 24 uur per dag bezig zijn met die gewilde promotie of zet jij alles op alles om een relatie te krijgen.

Zolang jij je zo blijft vastklampen aan datgene dat je wil, blijft jouw focus op dit punt hangen.

Dit maakt dat je de randverschijnselen simpelweg niet ziet, waardoor er ook niets nieuws op jouw pad kan komen.

Ontzettend jammer, want onder aan de streep heb jij alleen jezelf ermee natuurlijk.

Het is in deze dus erg belangrijk dat jij leert los te laten, want alleen zo ben jij in staat dingen naar je toe te trekken.

Daarbij zou loslaten veel voor jou kunnen beteken.

Loslaten in plaats van vasthouden, zou juist het volgende voor jou kunnen opleveren:

  • In staat te ontspannen
  • Je durft nieuwe dingen te proberen
  • Niet meer schrikken van het onverwachte
  • Prachtige dingen die op je pad komen
  • Je voelt je vrijer in het leven staan
  • Je bekijkt het leven positief

Alles wat je loslaat, komt naar je toe, daar ben je wellicht meer van overtuigd geraakt.

Wat zijn de gevolgen van blijven vasthouden?

Vasthouden in het leven hoeft niet per definitie erg of problematisch te zijn.

Er is tenslotte geen man over boord.

Mocht jij bepaalde dingen ambiëren of je hebt wensen, dan kan dat vasthouden jou op een zeker punt behoorlijk gaan belemmeren.

Dit kan het volgende met

zich meebrengen:

  • Je raakt gefrustreerd
  • Je wordt somber
  • Van het leven genieten is lastig
  • Je ziet alleen de negatieve dingen
  • Je kunt denken dat je mislukt bent
Loslaten doe je niet alleen om iets nieuws op jouw pad te brengen.

Is dit jouw wens, dan heb je nog niet helemaal losgelaten en houd je je nog steeds vast aan iets waar je naar zoekt. 

Loslaten doe je ook voor jouw eigen gezondheid en welzijn. Dat is al een mooi en zinvol doel om voor ogen te houden.


Breinfijn Methode helpt bij het leren loslaten ➢➣


Hoe kan ik iemand loslaten?

Loslaten gaat niet alleen om de controle in jouw leven. Dit kan net zo goed om een persoon gaan.

Hoewel veel relaties slagen en jarenlang standhouden, is dat niet bij iedereen zo.

Sommige relaties lopen namelijk op de klippen en in dit geval zul je je partner moeten loslaten. 

Door de relatie en jouw partner los te laten, zet je jouw eigen deur open voor nieuw geluk en laat je zien dat je voor jezelf durft te kiezen.

Ook in deze situatie kun je iets loslaten, om iets anders naar je toe te laten brengen. 

De vraag is echter hoe je iemand los kunt laten. 

Dat kan als volgt:

  • Praat met elkaar over de situatie en over wat jullie beiden voelen. Schone communicatie maakt loslaten niet per definitie makkelijk, maar wel dragelijker.
  • Loslaten betekent ook voldoende tijd voor jezelf nemen, zeker als het om het beëindigen van een relatie gaat.
  • Hoewel jij en je partner uit elkaar gaan, betekent dat natuurlijk niet dat jullie elkaar geen geluk meer gunnen. Gun jouw partner het geluk en durf het op deze manier ook los te laten.

Loslaten in het leven, hoe doe ik dat?

Geef de teugels uit handen en durf te genieten. 

Dit kunnen we wel tegen je zeggen, maar wellicht voelt dit nog als een brug te ver.

Dat is niet erg, want het vasthouden zit helemaal in jouw patroon verweven.

Wat we jou op het hart willen drukken, is dat ook jij kan leren om los te laten en nieuwe dingen met open armen kunt ontvangen. 

Door te leren tevreden te zijn met jouw huidige leven, kunnen die wensen zomaar vervuld worden.

Maar – hoe kun je loslaten in het leven? 

We hebben wat tips voor jou die daarbij kunnen helpen:

Tip 1: Probeer ontspanningsoefeningen te doen

Over zweverig gesproken: nog steeds zien veel mensen ontspanningsoefeningen als onnodig.

Wat betreft loslaten, kan het een mooi middel zijn om meer ontspanning te toe te laten in jouw leven.

Ontspanning maakt dat je je geobsedeerde focus kunt verleggen en dus kunt toelaten.

Ontspanningsoefeningen kun je doen tijdens een yogasessie of reiki je kunt een gecertificeerde coach inschakelen die jou daarbij kan helpen.

Tip 2: Wees dankbaar voor de kleine dingen

Je moet het leven waarderen om ervan te kunnen genieten. Door te blijven vasthouden kun je dat genieten moeilijk toelaten in jouw leven.

Je bent zo gefixeerd op die ene ambitie, dat de rest er vervolgens niet meer toe doet.

Draai het eens om en kijk naar wat je wél hebt. Wees daar dankbaar voor. 

Sta er bewust bij stil door het vast te leggen of door er iets mee te doen.

 Laat jouw creatieve geest de vrije loop.

Tip 3: Praat er met iemand over

Jouw eigen gedachten kunnen als een zware baksteen op jouw schouders aanvoelen.

Door alles binnen te houden en er niet open over te zijn, kun je dit moeilijk loslaten of veranderen.

Probeer je in het vervolg kwetsbaar op te stellen en praat er met iemand over. Communiceren werkt heel heilzaam, echt waar!

Behalve dat het jou gaat opluchten, werpt het ook een ander licht op de situatie.

Misschien heeft diegene goede tips voor jou over hoe je het voortaan kunt aanpakken. Je zult zien dat het zeer helpend kan zijn.

Waarom probeer je het niet?

Tip 4: Neem tijd voor jezelf

Meestal doen we dingen voor een ander en cijferen we onszelf volledig weg.

Op den duur kan de maat vol zijn en loopt de emmer volledig over.

Loslaten betekent jezelf omarmen en jezelf iets gunnen.

Een goede tip is daarom om genoeg tijd te nemen voor jezelf.

Durf bepaalde dingen op pauze te zetten of uit handen te geven voor jouw eigen gezondheid.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan social media; waarom moet je alles weten of overal bij zijn?

Tijd nemen voor jezelf kun je op jouw eigen manier doen. Dit kan je al op een simpele manier toepassen door eens een boek te lezen of door een lang uitgestelde hobby opnieuw op te pakken.

Conclusie – Loslaten kan jou helpen te genieten van het leven

Niets is moeilijker dan loslaten. Vooral in de huidige maatschappij die jachtig is en waarbij we niets liever willen dat de controle houden. 

Echter, dit kan op den duur gaan schuren en frustreren. Je hebt al tijden een bepaalde ambitie en deze lijkt niet van de grond te komen.

Zelfs met volledige focus lukt het je keer op keer niet. 

Waarom het niet lukt? Omdat jij niet durft los te laten. 

Voor veel mensen een uitspraak die gebaseerd is op lucht, maar er is keer op keer bewezen dat loslaten maakt dat bepaalde dingen vanzelf naar je toe komen.

Behalve dat, kan loslaten ook een grote meerwaarde hebben op jouw huidige leven en gezondheid. 

Het kan maken dat je rustiger wordt en je tevredener kunt zijn met hoe jij nu in het leven staat. 

Loslaten doe je niet zomaar binnen een enkele week of maand. 

Uiteindelijk baart oefening kunst en kan jij ook hier veel profijt van hebben.


Psychologe Rosalie van Gils van de Breinfijn Methode helpt jou ➢➣

Reactie plaatsen
breinfijn programma

Cursus Rust in Lichaam en Brein

  •  Weer genieten van het leven
  • Energieker voelen
  •  Rust in je lichaam en brein
  • Beter omgaan met stress en angst
  • Weer zelf de regie in handen
  • Lange termijn resultaat
  • Stap voor stap methode
  • Psychologe Rosalie van Gils helpt je hierbij